Breinkrachten

De breinhelden Effi en Furon hebben 10 breinkrachten. Deze breinkrachten worden elke dag ingezet. 
Gedurende het ganse schooljaar evalueren we de groei in deze ontwikkeling van hun executieve functies. 

Onthoud- en doekracht (werkgeheugen)
Teken:
 koppiekoppie-teken (op je hoofd tikken).

Verbalisering: hou je hoofd erbij. 
Deze kracht helpt ons bij het tegelijkertijd onthouden, doen en denken. Daarom zie je ook een brein op het plaatje. Het is belangrijk om te onthouden hoe je het werk moet doen als de juf of meester dat uitlegt. 

Buigkracht (flexibiliteit)

Teken: golvende, flexibele armen.

Verbalisering: ik buig mee.

Buigkracht helpt ons om buigzaam te zijn. Net zo buigzaam als een boompje in de wind. Buigkracht heb je nodig als dingen opeens anders gaan dan je dacht of als iets een eerste keer niet lukt en je een nieuwe oplossing moet bedenken. 
Als je goed kan buigen, krijg je minder snel spanning en stress en is het leuk om te blijven oefenen. 

 

Stopkracht (responsinhibitie)

Teken: stopteken met hand.

Verbalisering: stop, sta stil en doe niets.

Stopkracht helpt ons te stoppen. Niet voor je beurt praten bijvoorbeeld. Of niet letten op je buurman als er werk afgemaakt moet worden. Stopkracht leert ons onszelf in te houden zodat we toekomen aan ons werk en kunnen leren. 

 

Plan- en regelkracht (planning en organisatie)

Teken: maak met je hand een stappengebaar door van boven naar beneden stappen aan de te geven, 1-2-3-4-5.
Verbalisering: ik weet welke stappen ik zet en wat ik daarvoor 

nodig heb. 

Deze kracht leert ons een plan te maken en al onze spullen van tevoren te regelen, zodat we goed kunnen beginnen en dingen kunnen afmaken. Het is fijn om stap voor stap te kunnen werken, zo snap je hoe een opdracht in elkaar zit. 

 

 

Tijdkracht (timemanagement)

Teken: tik op je pols, alsof je op je horloge tikt. 

Verbalisering: let op je tijd!

Deze kracht leert ons op de tijd te letten en dingen op tijd af te krijgen. Wanneer is het belangrijk dat je op tijd klaar bent? 

 

Gevoelskracht (emotieregulatie)

Teken: hartteken met je handen voor je hart.

Verbalisering: adem in, adem uit, ik neem een wijs besluit. 

Gevoelskracht leert ons om te gaan met ons gevoel. Je kunt je blij, boos, bedroefd of bang voelen. 

 

Aandachtkracht (volgehouden aandacht)

Teken: een van je handen als vizier voor je ogen.

Verbalisering: houd je aandacht erbij.

Aandachtkracht leert ons er met onze aandacht bij te zijn. We letten op ons eigen werk of taak en niet op anderen of andere dingen. 

 

Doorzetkracht: (doelgericht doorzettingsvermogen)

Teken: spierbal laten zien.

Verbalisering: doorzetpower.

Doorzetkracht leert ons doorzetten. Niet opgeven als iets moeilijk wordt. Bijvoorbeeld als een puzzel niet lukt, of als het steeds fout loopt bij een werk.

 

Startkracht: (taakinitiatie)

Teken: doe alsof je klaar staat voor de start: je armen in loophouding, één voor één naast je lijf en één been in de starthouding. 

Verbalisering: klaar voor de start.

Startkracht helpt je goed te starten met een taak, werk of spel.

 

Spiegelkracht: (metacognitie)

Teken: doe alsof je in een handspiegeltje kijkt. 

Verbalisering: Spiegeltje, spiegeltje vertel me gauw, hoe deed ik mijn werkje nou? 

Spiegelkracht leert ons goed naar onszelf te kijken. Niet naar hoe we eruit zien, maar naar hoe we dingen doen. 

POSITIEF > Breinkrachten / Onze klassen / Aanpak tegen pesten / Geweldloze communicatie / Verjaardagen / Examenschool

Home | © 2019 - Sint-Martinusbasisschool | Webmaster: Juf Liesbeth- Juf Lore
Sint-Martinusschool-Dorpsstraat 18-3210 Lubbeek-ondernemingsnummer 0417.549.762

backtotop